COVER

Mid-East broadcasting
grows, but faces challenges.

ast year, in anticipation of the -
upcoming CABSAT 2012 trade
show, we used the opening words of % " §y

Middle East
broadcasting is

g a Charles Dickens classic novel, T R
written in 1859, as one of our headlines. Of . ; V.- § i A

})oomlng reports L
Chris Forrester, who the Middle East, post Arab Spring, we quoted |t 44 o S TR
also warns of Dickens, saying it was “The best of times, the . 7 - : T

satellite jamming

problems facing the
region.

worst of times”.

The Dickens headline is just as apt this
year. Without doubt, the Middle East is
enjoying the best of times in that broadcast-
ing is booming. Channel numbers are up,

HDTV is — at last - making an impact and 7]
revenues are improving for the most popular — 4 ¢ PP f e fie
channels. i

However, the Middle East is also suffering

some huge challenges in terms of deliberate f - 4 -
and invasive satellite jamming and signal I e

interference. Throughout 2012, signal 7 b .
jamming got worse and worse. Jamming { Lz 3 ) ;

means that national viewers cannot watch g [
broadcasts that originate from their country,
and many viewers to international channels AT

beaming into a territory are denied access to

MENA: The numbers
The MENA region currently
remains primarily a DTH satel-
lite television market, and most-
ly free to air. Pay-TV penetration
remains low, at around 8% of
DTH viewers according to the
2012 Arab Media Outlook.

The key MENA Pay-TV
Networks are:
1. Al Jazeera Sports
With 16 channels of sports and
sports news, Al Jazeera Sports
controls the majority of interna-
tional and regional sports rights,
(including UEFA Champions
League, and the Italian, French
and Spanish football leagues),
and has the largest Pay-TV sub-

scriber base in the region.

16 EURO

those services.

However, its active base cannot
easily be measured accurately
because:

® It is a smart card-only
network

® Subscribers pay annually
upfront for subscriptions

® Smart cards are sold pre-
enabled

® DTH ARPU is low (circa
$80/year)
Many subscribers will simply
buy a new card every year, dis-
torting the active base figures.
Arab Media Outlook estimated
1.4m subscribers in 2011, so a
reasonable current estimate
might be 1.5m active cards or
approximately 3% to 5% of
MENA TV households. Local

estimates suggest a gross DTH
revenue of perhaps $150m.
However, a significant propor-
tion of this gross revenue goes to
distributors (who purchase
smart cards from Al Jazeera in
bulk and sell them on to
dealers).

The annual programming
rights outlay for Al Jazeera
Sports comfortably exceeds
$200m, as it controls the rights
to almost all international and
regional football leagues. After
considering staff, production and
operational costs, the AJ Sports
DTH network is therefore
running at a significant annual
loss. As a network, its primary
aims appear to be achieving

maximum audience penetration
and controlling access to premi-
um sports on TV in the MENA
region.

Al Jazeera Sport’s card-only
‘maximum penetration’ strategy
means it is not a platform as
such. The majority of its
channels are carried in standard
definition in order to make them
accessible to as many open-mar-
ket Irdeto and Viaccess (encrypt-
ed) set-top boxes as possible.

2. Abu Dhabi Media — Abu
Dhabi TV Network

The Abu Dhabi TV Network,
launched in summer 2010, is
best known for its carriage of
premium sports in HD, in partic-
ular the English Premier League,




- : DISPUTE. Additionally, a long-running dispute
between Eutelsat and Arabsat will come to a head
L : - ' "+ thijs July when a satellite owned by Qatar (ictQatar)
e = ‘and Eutelsat comes into operation at 25.5 degrees
- East, wh1ch is slap-bang up alongside Arabsat’s 26 -
' *4 B degrees slot. IctQatar has entered into a ‘strategic
' partnershlp with Eutelsat to operate a high-power (
satelhte (Es’Hail) direct into the Mfddle East,and ~
using frequencies that have been b1tterly argued

“Satellite jamming is
a growing scourge -
and a threat to the

over by Arabsat and Eutelsat

Eutelsat is arguing that Arabsat is using
vital flow of free -
sinformatipn.”
brought intq use;and this s supported by certa1n. f T TE ORR B
[permissions ! from the 1nﬂuent1al Internat1onal —} B ] r

frequencres initially: allocated to Iran; but not taken
up. Arabsat claims ‘that the frequenctes have been, +

~ Telecommunrcatlons Un1on (IT0). The dispute has :
been rumblmg on s1nce [ & ed drbotb. ’[ndeed* L
one of the challenges facing Eutelsatis reversing 1 '

= the ITU'Radio Regulations Board decisions atready
;made. P:_lso now formally involved in the dispute ~
™ are the French, Saudi Arabian and Qatari govern- ~
+' ments, giyen that orbital_sk‘)ts are administered at
goverruﬁentaﬂ Jevel. Eurther r;leetings' are planned .

F A

between French and Saud1 Arabian govemmem

ofﬁc1als. Iy, '.,, A
e/, e~ L2 eh -y LY Iran alréady a par1ah nation as, far as many
- S < ) ' Ll w7 ‘western’ governments are concernied, is alsobusy ; ¥

A

' F arguing_ thatits satellite demands are extremely

modest and that Eutels#t has plenty,of orbital posi-  ~ -__-" ._-_-ﬁbi.j"

(= tions. While this sefitiment has no formal merit it T -y Mg
"/ : could well echo with other emerging nat1ons on the
; S . ; full ITU membersh1p “A full, ITU General Assembly'- 4 =
d = - mlght well~dec1de‘1n Iran’s favour, for example. :
/ COMPROMISE Notw1thstand1ng the passion —~
) e behlnd each of the gperators’ claigfys, fhe“[TU has - i dT T

advised both partiesito go away ané talk, and :

\ - [P - -

AT EETEEE Rt 4
SRy g :

L

- ~ attempt a compromise. In 2012, it was suggested -

4 v
“

Formula One and Wimbledon. It
also carries other genres of HD
channels (19 in total), such as
the MBC HD channels, National
Geographic and Sky News
Arabia.

AD TV Network controls its
platform, as its channels are only
available on proprietary Humax
set top boxes embedded with
Irdeto’s latest encryption system.
About half of the $200+ AD
Sports package price in year 1 is

the cost of the set top box.

The Arab Media Outlook
report suggests the 2011 sub-
scriber base of AD Media is
670Kk, although this figure is not

directly referenced (and seems
high to many). This would

suggest annual gross subscrip-
tion revenue (excluding the cost
of set-top box) of $50-$70m.

In the two years or so since
launch, AD TV Network has
marketed itself as the home of
English soccer (EPL) but now
appears to be moving towards a
broader marketing strategy high-
lighting the range of its HD
content. ADM reportedly pays
over $100m per year for EPL
rights alone. Its current three-
year licence agreement will end
in summer 2013, and the English
Football Association expects to
award the licence for 2013-2016
seasons in the New Year of 2013.
As this is written, the Tender is
issued but the EPL does not

expect to make a decision until
January at the earliest. A bid-
ding war is anticipated between
Al Jazeera Sports and ADM.

Al Jazeera is expected to try
to consolidate control over pre-
mium international football in
the region, even if the move
costs a great deal and does not
generate significant incremental
revenues. After two years of
trading built on EPL, it is
questionable whether AD TV
Network would continue to exist
if it lost the EPL. The success of
Manchester City FC (owned by
Abu Dhabi) in 2011-12 provides
further incentive for Abu Dhabi
to renew its licence. Competition
could therefore be fierce. Nick

Grande at ChannelSculptor
argues that the two networks
should bid jointly and probably
save $400m or more.

The preoccupation with EPL
rights means the value of the AD
TV Network platform itself is
often overlooked. A subscriber
base of (say) 300k to 400k with
HD and using secured IP-
enabled boxes all acquired with-
in two years is an exceptional
achievement in the fragmented
and chaotic MENA TV market. It
took OSN almost 20 years and a
merger to achieve this.

3. OSN

Following the initial disruption
of the merger between Showtime
and Orbit in 2009, the network

EURO

17



date there has been little
visible progress. At one
stage Arabsat proposed
that each party (Arabsat,
Eutelsat and Iran) each
had one-third of the
available 24-transponder
capacity (eight transpon-
ders each).

Last autumn, a fur-
ther variation was pro-
posed whereby the two
parties would set aside
their 24-transponder
claim. Iran would have to
significantly modify their
demands, which would
then lead to a 50/50 deal
as far as the slot’s rights
are concerned, but 66.6%/33.3% in terms of
access to commercial capacity. In other words,
Arabsat and Eutelsat would claim 12
transponders each, but four ‘Arabsat’
transponders would go to Eutelsat in terms of
capacity, and these four would be subject to a
commercial deal between the parties. This
proposal was first discussed at CABSAT in
Dubai last year, and as this is written, remains
under discussion.

As mentioned, it doesn’t help that for most
of the world Iran is a pariah nation, and by
common agreement guilty of deliberate
satellite jamming. At a November 2012
conference in London, hosted by the BBC,
broadcasters and satellite operators
condemned the sharp increase in jamming of
broadcasts, and considered what steps can be
taken to address the growing threat of inten-
tional blocking of international broadcasts and
Internet services.

JAMMING. Article 19 of the Universal
Declaration Of Human Rights states that
individuals should have ‘the freedom to seek,
receive and impart information and ideas
through any media and regardless of frontiers’,
but this right is not universally respected.
Eutelsat reports that jamming incidents
doubled between 2010 and 2011. The number
of incidents has increased three-fold from 2011
to 2102. From January 2012 to November
2012, 340 incidents have been recorded.
Arabsat has recorded a three-fold increase
in incidents of deliberate jamming of between
2011 and 2012. Eutelsat estimates that
between 30 per cent and 50 per cent of
jamming in 2010 originated in Iran. In 2011,
the source was mainly Iran with some inter-
ference traced to Syria and Bahrain. By 2012,
with the Syrian internal conflict, much of the
interference has been traced to Syria, but jam-
ming also continued from Bahrain and Iran.

YahLive finds its feet

YahLive, the Abu Dhabi-owned HDTV
service broadcasting over the Middle
East, is now carrying more than 40
HDTV channels. In October it added
Russia Today’s English-language and
Arabic (Rusiya Al-Yaum) channels, both
in HD. Also in October, it added six
Saudi channels to its line-up.

The 40+ channels means that the
service is now the region’s market-
leader in terms of the number of high-
def channels carried. Mohamed
Youssif, YahLive’s CEO, said the addi-
tion of the channels further strength-
ened the position of YahLive as the
hotspot for High Definition television
in the region.

has now consolidated its HQ in
Dubai, rationalised its manage-
ment and staff, and established a
consistent and secure platform
using NDS encryption. OSN has
kept clear of the price war for pre-
mium sports rights, concentrating
instead on:
® Leveraging what is now
effectively a MENA monopoly
on encrypted Western enter-
tainment, to renegotiate its
deals with Hollywood studios
and 3rd party networks
® Securing its platform against
card piracy and against wire
piracy (through deals with
local cable operators)
® Developing an OTT/online

18 EUROMEDIA

version of its platform (OSN
Play) to future-proof its
content rights deals and pre-
pare for challenges from the
likes of Amazon, Netflix and
Google
® Developing some original
Arabic content
The result, says Grande, is a
platform that continues to deliv-
er high ARPU (probably $50+
per month across DTH and IPTV
subscribers) and a stable sub-
scriber base. The claim of 600k
subscribers in 2011, as quoted in
Arab Media Outlook, seems high
to many and probably refers to
viewing points (which includes
hotel rooms and the like). It is

reasonable, however, to assume
that subscriber revenues exceed
$200m per annum, and OSN
may well now be EBITDA
positive, a first for Orbit.

Perhaps more importantly, its
consolidation of its platform and
content licensing positions has
given OSN a degree of protection
in an industry plagued with
irrational commercial behaviour
(such as bidding wars for sports
rights) that constantly under-
mines the underlying MENA
market potential.

OSN always maintains that
its main competitor is piracy.
The MBC group of channels,
although free to air, is also a

rival. MBC’s English Language
channels contain premium
Hollywood output, in some cases
(for example Warner) buying out
the pay TV window. MBC, like
OSN, has also developed an
Online/OTT platform
(Shahid.net), and through its
massive DTH audience reach has
created a potential platform for
future growth.

4. Al Majd

Al Majd provides Arabsat viewers
with religious programming and
culturally appropriate entertain-
ment - partially FTA and partially in
a pay-TV package. Its primary audi-
ence is Saudi Arabia, where it has
successfully established a high



The current regulatory process offers no technologies specifically

direct sanction against countries that allow designed to support users in
jamming to originate from within their countries where access to the
borders. Internet is restricted) to
Michel de Rosen, Eutelsat CEO,

condemned the “polluting of the airwaves” by

Iran: The opposite view

deliver content into China,
Iran, Kyrgyzstan and

jamming, and called for decisive action to Uzbekistan so that people “The Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)

combat it. Conference keynote speaker Jamie who want to read BBC news has contracts going back 20 years with Eutelsat,

Saunders, director international cyber policy are still able to do so. Over which were renewed for five- or 10-year periods,”

at the UK’s Foreign and Commonwealth one million pages are viewed IRIB vice president Mohammad Sarafraz was
weekly through the BBC’s

Psiphon web proxies. In a

Office, said: “The FCO is a strong supporter of cited by state television as saying. “The contract

freedom of expression, and we believe that the was still valid, and the decision to stop broadcast-

existing framework of international human study commissioned by BBC ing 19 Iranian channels is political. Eutelsat broke

in Iran, 97% of respondents the contract between us unilaterally and without
legal justification,” he said, adding that IRIB

lawyers planned a formal complaint.

rights law is as equally applicable in the
digital environment as it is on the off-line believed that unmonitored
world. Specifically, we believe that efforts to and uncensored access to the
block and suppress broadcasting are wrong Internet is a universal right.
and are bound to fail over time: we need to Chairman of the Foreign
Affairs Select Committee,
Richard Ottaway MP said:

“Gunboat diplomacy is histo-

understand what more can be done to address
deliberate interference, and what part the
Government should play.”

SCOURGE. Peter Horrocks, director of glob-
al news at the BBC, said: “Satellite jamming is

ry. Soft power is the future.
We live in a globally net-
a growing scourge and a threat to the vital worked world where human
flow of free information. Throughout its histo-
ry the BBC World Service has countered the

efforts of jammers, whether on old shortwave

rights abuses cannot hide.”
The International

Broadcasting without Barriers
or new satellites. We always called on the Conference brought over 100

guile of the best editorial and technical minds delegates from a variety of satellite operators, for sat-jamming. NileSat’s MD Salah Hamza

to overcome jamming. Today we do that again | broadcasters and stakeholders together to is firmly blaming “major institutions”, and

to help tackle the menace of jamming.” not individuals, for the heavy bout of satellite
On the Internet, BBC Chinese has been

blocked in China since its launch in 1999. BBC

consider what political and technical steps

could be taken to make the distribution of jamming being suffered by Middle East and

media less vulnerable to interference. They European satellite operators. NileSat has

Persian has been blocked intermittently from face the challenge that jamming is becoming suffered jamming from Syria, Libya, Bahrain

2006 onwards, and routinely since 2009. The more frequent and there is currently no viable | as well as Iran recently.

BBC has run pilot services with Psiphon (a technical solution that can protect direct to Speaking on Egypt’s Good Morning Egypt

home broadcast satellites. TV show on Channel 1 in November, Hamza

BLAME. NileSat has blamed “institutions”

Canadian corporation that develops advanced

censorship circumvention systems and

ARPU package and (according to
Arab Media Outlook) has in
excess of 500k subscribers. It does
not compete with any of the other
MENA Pay-TV networks, and as
yet has not seen any players repli-
cate its model. As a result, it is
probably the most profitable pay-
TV network in the region!

Others

ICHD was established in 2011 as
a platform carrying the MBC HD
channels. The idea of the network
was to sell a pay-TV box offering
premium encrypted HD content
at a near FTA price, and use rapid
growth as the basis to establish a
pay-TV platform. The network
encountered pricing, technical
and distribution issues during its
first year of operations, and has
not yet achieved significant

20 EUROMEDIA

market presence.

MyHD was established in 2012,
and also offers premium encrypt-
ed MBC HD content on a high
definition box at a near FTA
price. It anticipates further
premium content to follow, and
aims to establish an independent
platform.

Players such as ICHD and
MyHD recognise the price sensi-
tivity of the MENA consumer,
and the need to have a low-cost
compelling basic offering in order
to achieve significant market pen-
etration for a new platform. They
also recognise the commercial
potential for new low cost Pay TV
bouquets, once a platform has
gained a strong foothold in the
market. The GCC (Gulf
Cooperation Council) in particu-
lar has many of the key ingredi-

ents for a successful pay-TV
market (large population, high
GDP per capita and high TV
consumption).

IPTV Players

There are also a growing number
of IPTV-based players, either
using fibre or DSL lines. The
UAE’s ‘Du’ is the largest of these
with more than 100,000 subs,
and helped by having distribution
rights with almost all the major
pay-TV operators.

Whilst IPTV consumption
remains small relative to DTH in
the region (less than 500k
subscribers in total), there are
several reasons why it is strategi-
cally important for Pay-TV:

1. Global shift towards

content delivered over IP

2. Rapid growth of fibre

said the jamming was being tackled and

networks in the GCC
3. Packaging of basic tier
IPTV content as standard in
broadband offerings
4. Enormous financial and
political strength of telcos in
the region
5. The potential for GCC
governments to establish and
enforce satellite dish bans in
future
6. The inability of pan-
regional FTA DTH delivery to
serve the various countries in
the MENA region individually
according to their respective
demographics
*Data, and comments on the
local broadcasting aggregators
compiled by Nick Grande,
Channel Sculptor, Dubai
[nick.grande@channelsculp-
tor.com]



analysed in order
to locate the
source of interfer-
ence, noting that
this process might
take “one or two
days”. One could
say, “if only!”
Hamza added that
the source of inter-
ference came from

agreements.”

a “big institution”
and was most
probably an
“immobile” source,
in other words
from government-
backed facilities.
“We have empha-
sised that the
interference came
from an outside
[transmission] sta-
tion, but we cannot determine whether this
was for political or technical reasons,” he
said.

“We have been suffering from this prob-
lem for four years and want to prevent this
interference via international agreements,”
Hamzah said. He added that his company was
strengthening transmission to overcome this
jamming, but all these attempts were useless
because the “interfering signal was stronger”.
He noted that the jamming must have come
from a “big satellite [up-link dish] of up to
nine metres radius”, suggesting that no
private individual could own such a dish.
BAN. Last year, Eutelsat stopped carrying
channels from Iranian state broadcaster IRIB
(Islamic Republic of Iran Broadcasting). UK-
based Arqiva was the service supplier and
held the formal IRIB contract, which it termi-
nated. 19 TV and radio channels are affected,
mostly transmitting from Eutelsat’s popular
‘Hotbird’ satellites. French media regulator
the Conseil superieur de I'audiovisuel (CSA)
started the ball rolling and confirmed that the
Iranian channels violated human rights in its
transmissions. Earlier last year, the EU
placed the head of IRIB, Ezzatollah Zarghami,
on a list of people ‘sanctioned’ on human
rights grounds. Eutelsat says it is duty bound
to obey the CSA ban. Intelsat, as well as
AsiaSat, also subsequently barred all the IRIB
channels, which included English-language
propaganda station Press TV.

The prospects of IRIB getting its channels
onto international satellites in the near future
now look very slim. Satellite operators
themselves, were they to carry the channels,
would be facing problems from the USA and
its tough regulations covering the supply of
goods and services to Iran.

22 EUROMEDIA

“We want to prevent this
interference via international

In November 2012, Iran TV started up a
Facebook petition to ‘save’ its channels over
Europe, although some of its other state-
ments border on the ridiculous. For example,
Press TV described its banning as hypocriti-
cal: “Never there was freedom of expression
in US or EU, only selective loose talk is
branded as Freedom of Expression.” Another
— equally ridiculous note - in a non-stop flow
of rhetoric out of Tehran, described Eutelsat
as “actually Israeli” and that “French-sound-
ing ‘Michel de Rosen’ who heads up Eutelsat,
is an Israeli citizen, and the company has
Israeli stockholders [and is] a company long
dictated to by extremist groups within Israel,
the militant ultra-nationalists of the Likudist
regime of Netanyahu.”

GOOD NEWS. But set against this list of
very real problems there is plenty of good
news out of the Middle East. Nabil Kazan,
president/CEO at Beirut’s K & Partners TV
Services, said the ‘Arab Spring’ series of polit-
ical revolutions had made some positive —
and negative - differences in the broadcasting
mix. The upside was clear, he said: govern-
ments were toppled and allowed a flood of
new channels from newly-liberated voices.
Kazan says that 154 new Arabic-language
channels had launched covering news and
politics as well as new drama and cultural
channels.

The new channels had flowed from Egypt,
Libya, Tunisia, Yemen, Sudan, Jordan,
Lebanon and from expat Syrians. New
channels had also come from within the Gulf
Cooperation Council (Saudi Arabia, Bahrain,
UAE, Kuwait, Oman and Qatar). He
explained that the core audience now num-
bered some 80 million Arab households, with
95% watching free to air TV. Twelve years ago

there were just
50 satellite chan-
nels. Now that
number is more
than 650 and
growing weekly.

The downside
of the changes is
that despite
claiming freedom
of expression, in
many countries
the new-found
freedoms were
not quite so free!
Kazan said that
some new
governments
were even
tougher than
their predeces-
sors. “They’re
happy enough for
criticism, provided that criticism doesn’t
affect them! They only want criticism of a
neighbouring country.”

BENEFITS. However, on the benefits side
he said the Middle East was again finding its
feet in terms of production. “We produced
160 drama series in 2012 compared to just 81
in 2011,” said Kazan. And ad-revenues,
always a major grumble from broadcasters,
were slowly improving. At Rate Card ad-
expenditure was up 35% during 2011 to some
$14.3 billion, and more again this year.
“Television represents 67 per cent of total
media spend in the MENA region,” he stated,
and the winners were the pan-Arab stations,
taking about half of the expenditure. Of
course, it must be remembered that not all
this cash actually flows into the broadcaster’s
coffers. The numbers quoted are gross at Rate
Card, and the Middle East operates its own
‘net-net’ system of discounts, severely trim-
ming this total to nearer $5.5 billion at ‘net-
net’ rates.

Nevertheless, the increased local produc-
tions were to some extent countering the dom-
inance of well-produced but imported Turkish
melodramas and telenovelas. More cash is
going into local efforts and some were gaining
considerable viewer acceptance. Overall, said
Kazan, these efforts must continue.

Kazan is right, and everyone knows that
viewers watch good programming, and
Middle East viewers are as savvy as any other.
As local production output is improved the
eyeballs will follow. Other than the question
of sport - and sport is hugely important to the
whole region — it is this boost to local produc-
tion, whether in the form of telenovelas,
comedy, drama, or factual programming that
will see further maturity achieved.



